پرش به محتوا
خانه » اقطاب و سرسلسله‌ها » نادر عنقا

نادر عنقا

    نادر عنقا (متولد 8 مهر 1324ش/30 سپتامبر 1945م) فرزند صادق عنقا زاده‌شده در تهران و قطب چهل و دوم و رهبر کنونی فرقه اویسی شاه مقصودی است.

    زندگی‌نامه

    در سن 16 سالگی جهت ادامه تحصیل به آمریکا عزیمت نمود و تحصیلات عالیه دانشگاهی را در رشته‌های فیزیک و ریاضی به اتمام رساند. پس از ایامی به ایران بازگشت تا نزد پدر خویش « شاه مقصود» تلمذ کند و همزمان در سازمان انرژی اتمی ایران نیز به کار تحقیقاتی پرداخت. در اوائل انقلاب اسلامی ایران (1979م) همراه پدرش به آمریکا مهاجرت کرد و هم اکنون در همانجا زندگی می‌کند. او دانش آموخته فیزیک است و خود را «حضرت مولانا صلاح الدین علی نادر عنقا» می‌نامد و استاد کنونی این مکتب می‌باشد و مکتب خود را MTO نامگذاری کرد که ترکیبی است از حروف ابتدایی طریقت راه اویسی. اویسیان او را چهل و دومین قطب از اقطاب اویسی شاه مقصودی می‌دانند.

    نادر عنقا در تلاش است با استفاده از علوم فرا روانی، یوگا و مدیتیشن، دانشجویان دانشگاه عرفان خود در آمریکا و استرالیا و انگلستان را جذب خویش کند. وی از ادعای پدرش مبنی بر سیادت بزرگان این فرقه دفاع نمی‌کند و در نامه‌ای که به «نورالدین مدرسی چهاردهی» فرستاده است، این ادعای پدر خود را رد و انکار می‌کند.

    او کتبی از جمله صلح، سرّ سلوک و رازنامه به چاپ رسانده است.

    مدرسه تصوف اسلامی

    نادر عنقا موسسه‌ای موسوم به «مدرسه تصوف اسلامی» در راستای ترویج این فرقه در کشورهایی مانند آمریکا و کانادا راه‌اندازی کرده است که در آن کلاس‌هایی جهت تعلیم مبانی تصوف به خصوص با تلفیق عرفان‌های شرقی، با تکیه بر علوم جدید و با رنگ و لعاب امروزی دایر می‌شود. همچنین برگزاری کلاس‌های مراقبه و مدیتیشن انجام می‌گیرد.

    گروه زنده دلان

    گروهی موسوم به «زنده دلان» تحت رهبری نادر عنقا، در کشورهای مختلف، از طریق نوازندگی و برپایی فستیوال‌های مختلف و فعالیت در موضوعات مختلف فرهنگی و مذهبی، به ترویج این فرقه می‌پردازند.

    در پایگاه اینترنتی «زنده دلان» اینگونه آمده است:

    «زنده دلان گروه مشتاقی از شاگردان جوان مکتب عرفان هستند که گرد هم آمده تا بیاموزند و آموخته‌ها وتجارب خویش را تحت راهنمایی‌های پیرمعظم حضرت صلاح الدین علی عنقا، نادر، استاد مکتب طریقت اویسی شاه مقصودی، که دارای شعبات گوناگونی در پنج قاره جهان می‌باشد، به اشتراک گذارند. اعضای این گروه درشهر‌های مختلف اروپا به تحصیل و یا کار مشغول بوده و هر یک به طریقی جذب مکتب عرفان شده‌اند. ما به همراهی گروه دیگری از نوازندگان و هنرمندان همدل در سراسر اروپا، آغاز به کار مشترکی کردیم تا تجربه و دریافت‌هایمان را درباره «واقعیت دین»، به اشتراک گذاشته و با آگاهی، به خدا پی ببریم. زنده دلان به مدت چندین سال فعالیت‌های گوناگونی داشته و در زمینه رویدادهای میان مذاهب، دانشگاه‌ها، فستیوال‌ها و دیگر رخدادهای فرهنگی همکاری می‌کند.»

    حواشی

    وی از سال ۱۳۵۹ تا کنون به عنوان رهبر این فرقه کلاس‌های مختلطی از عرفان‌های التقاطی برگزار می‌کند و سخنرانی‌هایی را به صورت حضوری و مجازی برای پیروانش بیان می‌کند. در سال‌های پیش خبری در وبگاه‌های خبری مبنی بر ارتداد همسر نادر عنقا و دخول وی به فرقه بهائیت در اعتراض به فسادهای شوهرش با انتشار نامه‌ای پخش گردید. وی طی مصاحبه‌ای با مطبوعات ایرانی مقیم امریکا، با افشای فساد جنسی شوهرش، رسماً اعلام نمود که از این فرقه روی گردانیده به فرقه ضاله بهائیت پیوسته است.

    نگارخانه

    گروه زنده دلان

    تصویر نادر عنقا

    نادر عنقا (قطب کنونی فرقه در سال 1402ش) در مهمانی افطاری کاخ سفید

    نادر عنقا (قطب کنونی فرقه در سال 1402ش) در مهمانی افطاری کاخ سفید

    منابع و مآخذ

    1. عنقا، صادق، زوایای مخفی حیاتی، 1ج، مکتب اویسی شاه مقصودی، تهران، 1359ش،
    2. عنقا، محمد، از جنین تا جنان، 1ج، مکتب اویسی شاه مقصودی، تهران، چ5، 1358ش
    3. عنقا، صادق، سر الحجر، 1ج، مکتب اویسی شاه مقصودی، تهران، 1359ش
    4. عنقا، صادق، اوزان و میزان، 1ج، مکتب اویسی شاه مقصودی، تهران، 1361ش،
    5. عنقا، صادق، اصول فقر و تصوف، 1ج، مکتب اویسی شاه مقصودی، تهران، 1365ش
    6. عنقا، صادق، چنته جهان عارف، 1ج، انتشارات مکتب اویسی شاه مقصودی، تهران، 1358ش،
    7. عنقا، علی، کنز السلوک و رازنامه، مکتب اویسی شاه مقصودی، تهران، چ2، 1363ش
    8. عسکری، حسین، دائره المعارف تشیع، عنقای طالقانی، محمد، 15ج، زیر نظر احمد صدر حاج سیدجوادی، بهاء الدین خرمشاهی و کامران فانی، تهران، نشر شهید سعید محبی، بی­تا،
    9. معصوم‌علی‌شاه، محمدمعصوم بن زین‌العابدین، طرائق الحقائق، محمدجعفر محجوب، 1ج، سنایی، تهران، چ1، بی­تا،
    10. باقری نمینی، محمدقادر، تذکره اقطاب اویسی، 1ج، امین، تهران، چ1، 1353ش
    11. نصر، سیدحسین، جلوه‌های معنویت در جهان اسلام، 1ج، ترجمه فاطمه شاه حسینی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، 1392ش،
    12. مدرسی چهاردهی، نورالدین، سیری در تصوف، 1ج، اشراقی صفار، تهران، چ3، 1390ش،
    13. سرافراز اویسی، مرتضی، شباهنگ، 1ج، بی­نا، چ1، 1349ش،
    14. الهامی، داود، فرقه‌های: ذهبیه و اویسیه و خاکساریه، 1ج، تابان، تهران، چ1، 1384ش،